6977301725
6974479464
6972038117
Occupational stress and stress coping mechanisms of special educators in Greece. Impact on personal life: a spillover model approach
Occupational stress and stress coping mechanisms of special educators in Greece. Impact on personal life: a spillover model approach
Περίληψη:

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν το εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, των μηχανισμών αντιμετώπισης που χρησιμοποιούν, καθώς και της πιθανής μετάδοσης του άγχους από την εργασία στην προσωπική τους ζωή. Το μοντέλο της μετάδοσης (spillover model) επιλέχθηκε για να εξεταστεί η επίδραση του εργασιακού άγχους στον οικογενειακό τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν δεκατρείς συνεντεύξεις με Έλληνες εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Τα αποτελέσματα της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου ανέδειξαν ότι η έλλειψη εξοπλισμού και προσωπικού, η φυσική ακεραιότητα των μαθητών, η οργάνωση του δευτεροβάθμιου συστήματος ειδικής εκπαίδευσης και η εργασιακή εμπειρία αποτελούν τους βασικούς παράγοντες άγχους για τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Το άγχος που βιώνεται στον χώρο εργασίας έχει ισχυρό αντίκτυπο στην προσωπική ζωή των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, υποστηρίζοντας τη βασική υπόθεση του μοντέλου μετάδοσης. Τα αποτελέσματα συζητούνται σε συνάρτηση με τους μηχανισμούς διαχείρισης του άγχους που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί τόσο στην εργασία όσο και στο σπίτι, καθώς και με προτάσεις για αλλαγές στο επαγγελματικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής.