6977301725
6974479464
6972038117
Έρευνα Δράσης για την Κοινωνική Απομόνωση: Η Αξιοποίηση του Κοινωνιογράμματος και του Παιχνιδιού Ρόλων στη Σχολική Τάξη
Έρευνα Δράσης για την Κοινωνική Απομόνωση: Η Αξιοποίηση του Κοινωνιογράμματος και του Παιχνιδιού Ρόλων στη Σχολική Τάξη
Περίληψη:

Η παρούσα εργασία διερευνά τις κοινωνικές σχέσεις και τη δυναμική ενός σχολικού τμήματος της Β’ Γυμνασίου, εστιάζοντας στην αναγνώριση περιπτώσεων κοινωνικής απομόνωσης μεταξύ των μαθητών και μαθητριών, ειδικά μετά από αναδιάρθρωση του τμήματος. Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 19 μαθητές της Β΄ Γυμνασίου. Χρησιμοποιήθηκαν τρία εργαλεία: η συμμετοχική παρατήρηση, το κοινωνιόγραμμα και το παιχνίδι ρόλων. Μέσω της ανάλυσης των παρατηρήσεων και των απαντήσεων του κοινωνιογράμματος, εντοπίστηκαν μαθητές και μαθήτριες που βρέθηκαν στο κοινωνικό περιθώριο, κυρίως μεταξύ των νεοεισερχόμενων μελών. Το παιχνίδι ρόλων χρησιμοποιήθηκε ως παρέμβαση για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας και της κοινωνικής συνοχής. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν την ύπαρξη ξεκάθαρων κοινωνικών δικτύων, με κεντρικούς μαθητές που λειτουργούν ως άτυποι ηγέτες και μεμονωμένα άτομα που παρουσιάζουν κοινωνική απομόνωση. Η έρευνα καταδεικνύει τη σημασία της συστηματικής παρακολούθησης των κοινωνικών σχέσεων και τη χρησιμότητα του κοινωνιογράμματος και των βιωματικών παρεμβάσεων για την προώθηση ενός θετικού, συμπεριληπτικού κλίματος στην τάξη.