6977301725
6974479464
6972038117
Μετα-μάθηση για μαθητές: Η υπέρτατη δεξιότητα για την αυτοδύναμη δια βίου μάθηση στην εποχή της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης. Μια εφαρμογή στα Μαθηματικά.
Μετα-μάθηση για μαθητές: Η υπέρτατη δεξιότητα για την αυτοδύναμη δια βίου μάθηση στην εποχή της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης. Μια εφαρμογή στα Μαθηματικά.
Περίληψη:

Σε αυτό το άρθρο, μελετάται ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν οι μαθητές, καθώς και οι δεξιότητες και τεχνικές μετα-μάθησης που απαιτούνται, ώστε να καταστούν αυτοδύναμοι, δια βίου μαθητές το 2025. Ορισμένες από αυτές τις τεχνικές μετα-μάθησης είναι η σύνδεση της προϋπάρχουσας γνώσης των μαθητών με την νέα γνώση (priming), οι εννοιολογικοί ή νοητικοί χάρτες (mind maps) και η αποτελεσματική καταγραφή σημειώσεων (effective note-taking). Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι, αφενός, ο τρόπος με τον οποίο ο ανθρώπινος εγκέφαλος «προτιμά» ή, αλλιώς, τείνει να μαθαίνει έχει μελετηθεί εκτενώς τις τελευταίες δεκαετίες, με αποτέλεσμα την εμφάνιση διαφόρων νοητικών μοντέλων μετα-μάθησης. Αφετέρου, το νέο πλαίσιο της σύγχρονης ζωής, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης (AI), με την εμφάνιση ψηφιακών συνομιλητών (chatbots), όπως το ChatGPT, έχει αναπόφευκτα προσθέσει πολυπλοκότητα στο υπό εξέταση ζήτημα. Σε αυτό το νέο περιβάλλον, σύμφωνα με τη σύγχρονη επιστημονική έρευνα στον τομέα της εκπαίδευσης, οι τεχνικές μετα-μάθησης αποτελούν το καίριο μέσο για την ενδυνάμωση των μαθητών, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλία για τη μάθησή τους, να επιδιώκουν μαθησιακές εμπειρίες με μετασχηματιστικό χαρακτήρα και, τελικά, να αποκτούν πιο συνειδητή, αυτοκατευθυνόμενη και εσωτερικά παρακινούμενη μαθησιακή πορεία. Τέλος, παρουσιάζεται μια εφαρμογή των ανωτέρω τεχνικών μετα-μάθησης στα Μαθηματικά, συγκεκριμένα στην επίλυση γραμμικών εξισώσεων πρώτου βαθμού, με στόχο την αξιοποίησή τους σε πραγματικές διδακτικές συνθήκες.