Στο παρόν άρθρο παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο της Κριτικής Ταξιδιωτικής Παιδαγωγικής, μία νέα παιδαγωγική προσέγγιση με κύριο στόχο την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας. Αρχικά επιχειρείται ο εννοιολογικός προσδιορισμός του όρου, ορίζεται το θεωρητικό πλαίσιο και αναδεικνύεται η σχέση με τη διδασκαλία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Πρόκειται για μία καινοτόμα και αυτόνομη παιδαγωγική προσέγγιση, που δίνει έμφαση στις κατάλληλα οργανωμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες, όπου οι μαθητές κατά τη διάρκεια του ταξιδιού έρχονται σε επαφή με πολιτισμούς, προσεγγίζουν ζητήματα κοινωνικά, ιστορικά, πολιτικά και εμπλέκονται σε βιωματικές δραστηριότητες. Στόχος της κριτικής ταξιδιωτικής παιδαγωγικής είναι η δημιουργία κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, που επαναπροσδιορίζουν την αλληλεξάρτηση μεταξύ ατομικού και κοινωνικού πλαισίου, διαμορφώνουν στάσεις και υιοθετούν αξίες, συνεισφέροντας ουσιαστικά στη θεμελίωση ενός βιώσιμου πολιτισμού. Το περιεχόμενό της συγχρονίζεται αβίαστα με τα νέα προγράμματα σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η εφαρμογή της οδηγεί στην ορθολογική κοινωνική αντίληψη και πολιτική σκέψη.