Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία μάθησης αποτελεί ένδειξη της τρέχουσας επίδοσης και δείκτη πρόβλεψης της επιτυχούς σχολικής φοίτησης. Αντίθετα, η απεμπλοκή από τη μαθησιακή διαδικασία συνδέεται με την παραίτηση και τη διαμόρφωση μιας μη αποτελεσματικής ακαδημαϊκής ταυτότητας που μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει σε σχολική διαρροή. Συνάμα, η ενεργός συμμετοχή και η απεμπλοκή από τη διαδικασία μάθησης συνδέονται με τη συναισθηματική κατάσταση των παιδιών και διαμορφώνεται από αυτή. Η παρούσα ανακοίνωση παρουσιάζει τα αποτελέσματα ευρύτερης έρευνας, η οποία έχει ως στόχο να αποτυπώσει τις συναισθηματικές εκφάνσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας που απεμπλέκονται από τη διαδικασία μάθησης. Η έρευνα έλαβε χώρα σε 2 δημόσια νηπιαγωγεία και 2 βρεφονηπιακούς σταθμούς της πόλης των Ιωαννίνων, κατά τα σχολικά έτη 2022-24 και περιελάμβανε δύο φάσεις. Από την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση των δεδομένων προέκυψαν πολύτιμες πληροφορίες για τη συναισθηματική κατάσταση των παιδιών που απεμπλέκονται από τη διαδικασία μάθησης και την αλληλεπίδραση τους με τους συνομηλίκους και τους παιδαγωγούς. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα παιδιά που επιδεικνύουν εκφάνσεις απεμπλοκής, για κάποιο χρόνο της παιδαγωγικής τους καθημερινότητας βιώνουν ανησυχία, δυσφορία, άγχος και χαμηλή αυτό-αποτελεσματικότητα, συναισθήματα τα οποία φαίνεται πως επηρεάζουν το αίσθημα του ανήκειν και την ακαδημαϊκή τους αυτοεικόνα.